Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/07/08
باور جدی به توانمندی تعاونی ها، بهترین راه حمایت از آنهاست
رییس اتاق تعاون استان اصفهان گفت : سوق دادن فعالیت تعاونی ها به سمت کارآفرینی و اشتغال در گرو باور به توانمندی تعاونگران جوان و نخبه و حمایت از آنان است
حبیب الله بهرامی با بیان این که بی توجهی به توانمندی تعاونی ها زمینه ساز مشکلات عدیده در این بخش است، خاطر نشان کرد: اکنون ظرفیت های بسیاری برای بهره گیری از توانمندی تعاونی ها وجود دارد و در صورتی که همگرایی و هم افزایی در این زمینه افزایش یابد، می توان تغییراتی در وضعیت کنونی این بخش ایجاد کرد.
وی افزود : تعاون جزو سیاست گذاری اصل 44 قانون اساسی است و بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور ایفا کند.
بهرامی ادامه داد : متاسفانه در کشور ما 80 درصد فعالیت های اقتصادی از سوی دولت و بقیه آن توسط بخش خصوصی و کمتر از پنج درصد آن از سوی تعاونی ها انجام می شود.
رئیس اتاق تعاون استان اصفهان به ظرفیت های استان در تمامی بخش ها اشاره و اضافه کرد : تعاونی ها می توانند با ورود به حوزه های مختلف از جمله مسکن و گردشگری، امکان حرکت اقتصادی و تحول بزرگ در استان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد : احیا و راه اندازی تعاونی ها و سازماندهی آن ها از مهمترین اهداف در راستای رسیدن به سهم واقعی تعاونی ها در اقتصاد استان است.
بهرامی با بیان این که بیش از هشت هزار تعاونی در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی و توزیعی در استان ثبت شده است ، گفت : از این تعداد حدود 3 هزار و 400 تعاونی در استان فعال هستند.
وی ادامه داد: فعال بودن حدود سه هزار و 400 تعاونی در اصفهان نشان می دهد که هنوز از توان این بخش از اقتصاد آنگونه که باید و شاید استفاده نشده و تعاون به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.
بهرامی در تشریح محدودیت های بخش تعاون بیان کرد : به رغم تصویب قانون مبنی بر برخورداری از 25 درصد تخفیف مالیات و 20 درصد تخفیف حق بیمه شرکت های تعاونی نسبت به شرکت های خصوصی هنوز این امر محقق نشده است.
رییس اتاق تعاون استان اصفهان گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از تعاونی ها و در مقابل نگرفتن مالیات بر ارزش افزوده از سایر شرکت های بخش خصوصی را نابرابری دانست و افزود : اکنون در برخی موارد قانون نیازمند بازنگری است.
وی با بیان این که تعاونی ها می توانند با سرمایه اندک اعضا سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی های بزرگی انجام دهند، گفت : در ایران هنوز تعاونی به جایگاه حقیقی خود که افزایش سهم در اقتصاد ملی به شمار می آید، نرسیده است.
بهرامی اقتصاد کشور را بیمار دانست و تصریح کرد : برای بهره گیری از توانمندی بخش تعاون، مسوولان باید توانمندی و ظرفیت تعاونی ها را باور داشته باشند تا به تبع آن تولید، افزایش یابد و بیکاری ریشه کن شود.
به تاکید وی اگر همه مسوولان به جایگاه و نقش جدی تعاونی ها در اقتصاد غیر دولتی توجه کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
این مسوول با بیان این که هیچ کمبودی در تولید و توزیع کالاهای اساسی در کشور ما وجود ندارد ، بیان کرد : تعاونی ها برای اشتغالزایی، مهار تورم و ایجاد عدالت اجتماعی نقش موثر و برجسته ای دارند.
رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان این که تعاونی ها ابزار و بستر مناسب و مطمئنی برای ساماندهی اقتصاد بیمار کشور محسوب می شوند، گفت : در زمان حاضر سازوکار مناسبی برای رساندن مواد اولیه به کارخانه ها و تولید کنندگان و همچنین برای رساندن محصول به دست مصرف کنندگان وجود ندارد.
وی با اشاره به این که تعاونی ها حرف های زیادی برای رفع مشکل امروز جامعه دارند ، تصریح کرد : فعالیت های تعاونی ها در زمان جنگ تحمیلی در جهت توزیع عادلانه کالاها بسیار موفق بود و اکنون می توان از این الگوها استفاده کرد.
بهرامی با بیان این که تعاونی ها در رسیدن به نقطه تعادل اقتصادی نقش موثری دارند، اضافه کرد : در نوسانات اخیر ارزی، اگر تعاونی ها حضور فعال و فراگیر داشتند، اخلالگران نظام اقتصادی نمی توانستند این نوسانات را به وجود آورند.
وی اظهارداشت : تعاونی ها، بازوی عملیاتی و کمک کننده تفکرات دولت و یاری دهنده بخش خصوصی در سالم سازی اقتصاد هستند و در شرایط فعلی، جای تعاونی های توانمند خالی است.
رئیس اتاق تعاون استان اصفهان اظهار امیدواری کرد با هم افزایی و هم اندیشی بتوان مشکلات اقتصادی ناخواسته کشور را حل کرد زیرا توسعه تعاونی ها باعث کوچکتر شدن نقش دولت در اقتصاد و به سود ملت است و در آینده شاهد فعال تر شدن و پویایی تعاونی ها در استان و کشور باشیم.
بهرامی با بیان این که در صورت واگذاری عمران و توسعه شهرستان ها به شرکت های تعاونی سهام عدالت بخش مهمی از مسائل استان در این زمینه مرتفع خواهد شد، گفت: حدود 48 درصد از مردم کل کشور( 43 میلیون نفر) عضو شرکت تعاونی سهام عدالت هستند و این شرکت در استان بیش از 2 میلیون نفر و در شهرستان اصفهان920 هزار نفر عضو دارد.
وی با اشاره به لزوم تبدیل و تغییر نام شرکت تعاونی سهام عدالت به شرکت تعاونی پیشرفت و عمران و واگذاری طرح های عمرانی دولت به این شرکت، افزود: توانایی و آمادگی لازم برای تکمیل طرح های عمرانی استان از جمله طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران و اجرای کامل طرح های آبی در این شرکت وجود دارد.
استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/01/31 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا