Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/10/25
هدایت اقتصاد در مسیر درست با بهره‌گیری از نظام مالیاتی
هر نظام مالیاتی در جهان امروز وظایف متعددی را به‌عهده دارد که تامین هزینه‌‌های دولت، تنها یکی از وظایف آن محسوب می‌‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، سید محمد میرهادیان در جلسه مشترک کمیسیونهای تخصصی اتاق تعاون با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیرکل و معاونین امور مالیاتی استان بیان داشت: از مهم‌ترین وظایف نظام‌‌‌های مالیاتی، هدایت اقتصاد در مسیر درست آن است. در واقع اهرم مالیات یکی از موثر‌‌ترین حربه‌‌ها در هدایت اقتصاد کشور به‌شمار می‌‌رود که کشور‌‌‌های غربی با استفاده درست از آن توانسته‌اند به پیشرفت‌‌های اقتصادی بزرگی نایل آیند.

 

میرهادیان افزود: نظام‌‌‌های مالیاتی، نرم افزار دولت‌‌ها برای ارشاد و هدایت اقتصاد کشور برای بهره‌‌گیری از تمام توان اقتصاد است و می‌‌تواند در صورت برنامه‌‌ریزی و تدوین درست آن، با توجه به هدف‌ها و نیازها همچنین چشم انداز آینده، با نگرش به روند‌‌های موجود در جهان، اقتصاد کشور را به‌صورت آرام، متین و قانون‌مند به‌سوی پیشرفت و تعالی سوق دهد.

 

رئیس اتاق تعاون اصفهان گفت: متاسفانه نظام مالیاتی ایران، با وجود پیشرفت‌‌‌های دهه اخیر نسبت به قبل از آن، هنوز به عنوان یک منبع درآمد برای دولت‌‌ها عمل می‌‌کند و سایر جنبه‌‌های آن، از جمله هدایت اقتصاد، مورد توجه نبوده است.

 

وی بزرگترین معضلات اقتصاد ایران در حال حاضر را، بیکاری، کمبود سرمایه و تورم دانست و اظهار داشت: نظام مالیاتی ایران در مورد آنها کاملا خنثی عمل کرده است.

 

میرهادیان گفت: تورم بزرگترین مشکل مردم و دولت در زمان حاضر است. یکی از دلایل تورم در کشور ما، بورس بازی بر روی زمین، مسکن و برخی کالاها نظیر اتومبیل است. نظام مالیاتی ما در این باره و سود‌‌‌های کلان به دست آمده از زمین و مسکن و موارد مشابه کاملا خنثی است و همین امر موجب تشدید بورس بازی مخرب در زمین و مسکن و بسیاری زمینه‌‌های دیگر است که حاصل آن عدم امکان تهیه سرپناه برای گروه‌‌‌های بزرگی از مردم و ثروتمند شدن گروه قلیلی بدون پرداخت مالیات است. هرچند اخیرا اقداماتی درباره اخذ مالیات از بورس بازان مسکن در شرف انجام است.

 

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با ارائه گزارشی از پیگیری های انجام شده توسط اتاق تعاون جهت رفع مشکلات مالیاتی بخش تعاون، از طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، ورود سازمان امور مالیاتی به تراکنش‌های بانکی فعالان اقتصادی از سال ۱۳۸۹ با استناد به قانون پولشویی و عدم‌استرداد مبالغ عوارض و مالیات‌های ارزش‌افزوده به صادرکنندگان به‌دلیل تعهدات ارزی، عدم رعایت عدالت بین تعاونی های مصرف و سایر فروشگاههای بزرگ در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، برداشتهای شخصی ممیزان مالیاتی از معافیت مالیاتی تعاونی ها موضوع ماده ۱۳۳ قانون مالیاتهای مستقیم بعنوان عمده مشکلات مالیاتی این بخش یاد کرد و گفت: اینها چالش‌ها و موانعی است که به دفعات از سوی تعاونگران مورد تاکید قرار گرفته است، ‌اما همچنان سرلیست مشکلات بنگاه‌های اقتصادی بخش تعاون محسوب می‌شوند.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/01/31 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا