Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/10/17
آشنایی تعاونی های مصرف با سامانه مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی
معرفی (سامانه مهتا) سامانه مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی طی مراسمی با حضور معاون اقتصادی و امور بین الملل، مدیران عامل شرکت های تعاونی مصرف، نماینده بانک توسعه تعاون و جمعی از مدیران داخلی و کارشناسان در اتاق تعاون ایران برگزار شد.
معرفی  (سامانه مهتا) سامانه مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی طی مراسمی با حضور معاون اقتصادی و امور بین الملل، مدیران عامل شرکت های تعاونی مصرف، نماینده بانک توسعه تعاون و جمعی از مدیران داخلی و کارشناسان در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، مدیران عامل شرکت های تعاونی مصرف با حضور در اتاق تعاون ایران با سامانه مهتا آشنا شده و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان فنی این سامانه دریافت کردند.

در این نشست، محمد ضیغمی معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران وضعیت کنونی اقتصاد را تشریح و بر اهمیت زنجیره تامین و توزیع تاکید کرد.

وی گفت: در شرایط تلاطم اقتصادی و ناآرامی های ناشی از تکانه های ارزی شدید مهمترین اصل ایجاد ثبات و آرامش روانی در جامعه جهت دادن فرصت به مدیریت کلان کشور برای مدیریت بحران است.

وی در ادامه خلق آرامش و تزریق اطمینان به آحاد جامعه را شرط اصلی ایجاد آرامش در بازار عنوان کرد.

گفتنی است، تأمین حداقل معیشت جامعه اولین گام و مهمترین آنها برای جلوگیری از ایجاد یأس مخرب و تردید در تأمین حداقل امکانات برای قشر متوسط و ضعیف (۹ دهک درآمدی جامعه) است.

استمرار آرامش و جلوگیری از ایجاد ناامنی در بازار کالاهای اساسی به عنوان ضرورتی اقتصادی، امنیتی و مدیریتی است  همچنین باید توجه داشت، واردات مواد اولیه، تولید در مراحل مختلف و توزیع کالاهای اساسی با سهم کمتر از ۲۰درصد از بودجه ارزی کشور  و سهم حدود ۴۸درصد در تولید ناخالص ملی ضمن جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها در این بخش از  اقتصاد ، با  وزن حدود ۳۸% در شاخص تورم مهمترین ابزار کنترل تورم میتواند باشد .

در بخش دیگری از این نشست، به مسیرهایی که تلاطم بازار کالاهای اساسی را به دنبال دارد پرداخته و بیان شد: در شرایط وجود جهش وافزایش شدید در قیمت ارز،  بازار کالاهای اساسی از دو مسیر دچار تلاطم می‌شود؛  الف : افزایش قیمت تمام شده کالا ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید ( روانی و غیر روانی)

ب: افزایش صادرات کالا و قاچاق تجاری و غیر تجاری کالا در شهر های مرزی.

بدین لحاظ در مقطعی با پدیده افزایش قیمت روبرو خواهیم شد که توزیع کافی و سریع کالا ها جهت مدیریت افزایش منطقی قیمت و ممانعت از ایجاد کمبود و گرانی کالا را میطلبد  .

ایجاد وفور کالا در بازار(سیاست غرقابی) و یا تأمین نیاز بخش اعظم مصرف کنندگان و خارج کردن انها از بازار ، دو راه منطقی کاهش التهاب و مدیریت بازار است . در شرایط تحریم اقتصادی و کمبود منابع ارزی نظام سهمیه بندی ارز وکالاهای اساسی و ضروری اجتناب ناپذیر است.

در بخش دیگری از این مراسم مزایای مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی (مهتا) تشریح شد. براساس این گزارش، سهولت دسترسی به کالاهای تعیین شده برای آحاد جامعه، امکان توزیع هوشمند کالا به جوامع هدف، امکان کنترل و نظارت بر قیمت و مقدار اقلام توزیعی، جلوگیری از بروز هرگونه کمبود در شبکه، نظارت دقیق بر نحوه توزیع کالاهای وارداتی و تولیدی توسط نهادهای نظارتی، اطلاع دقیق از میزان موجودی کالا و برنامه ریزی لازم جهت تامین بموقع کالاهای اساسی و امکان گزارشگیری از موجودی کالا در سطوح شهرستانی، استانی، ملی و واحدهای توزیعی از مهترین مزایای مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی عنوان شده است.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/01/30 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا