Module Border Module Border
  شرح خبر 
1400/11/03
جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از حذف ارز ترجیحی با ارائه یارانه نقدی و تقویت تعاونی های مصرف
عضو هیات رئیسه و دبیر اتاق تعاون استان اصفهان در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: طی سالیان گذشته، دولت بمنظور تامین کالاهای اساسی و بهبود وضع معیشت مردم به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای مذکور اقدام کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد حسن تبریزیان عضو هیات رئیسه و دبیر اتاق تعاون استان اصفهان تاکید کرد:با تغییر شیوه تخصیص منابع مالی این حمایت، می تواند امکان نظارت بیشتری را برای دولت فراهم کند و توزیع عادلانه ای انجام پذیرد. سیاست حمایتی که دولت در حال اجرای آن است، می تواند دهک های پایین که جامعه هدف این حمایت ها هستند را به درستی مورد هدف قرار دهد.

تبریزیان در رابطه با این مساله که گفته می‌شود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالاهای اساسی افزایش قابل توجه پیدا خواهند نمود، اظهار داشت: این شیوه تخصیص ارز برای واردات اساسا چندان موثر نبوده که بگوییم با حذفش اتفاق خاصی می‌افتد. مطمئنا در یک سری کالاها افزایش قیمت خواهیم داشت؛ ولی آن هم زیاد نخواهد بود. کما اینکه به درخواست سازمان صمت استان، در خصوص اثرات حذف ارز ترجیحی، از طریق اتاق تعاون استان از تعدادی تعاونی ها نظرخواهی انجام شد که بیشتر تعاونی های مصرف نگران اثرات روانی حذف ارز ترجیحی بودند و اعلام داشتند از هم اکنون موجودی انبارهای کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی بدلیل افزایش خرید مردم در حال کاهش می باشد که این موضوع می طلبد، دولت محترم با اطلاع رسانی صحیح نسبت به اقناع افکار عمومی اقدام کند. ضمنا در خصوص بخش معدن نیز، فعالان این بخش اعلام داشته که تا کنون از ارز ترجیحی بابت واردات ماشین آلات و دیگر خدمات مورد نیاز استفاده ننموده و حذف ارز مذکور تاثیری بر روند قیمت تمام شده در این بخش نخواهد داشت.

دبیر اتاق تعاون افزود: با توجه به این که می‌دانیم ریشه تورم، رشد نقدینگی است و الان نیز این نقدینگی در کشور عدد بسیار بالایی است. پس از این منظر، ادامه تزریق ارز مذکور باعث رشد تورم می‌شود و خوب می‌دانیم رشد تورم در ادامه فشار به بازار ارز می‌آورد و باعث می‌شود که نرخ ارز رشد کند. پس در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از این مسیر، یک اثر کنترلی روی بازار ارز هم خواهد داشت. البته باید توجه کنیم که عوامل متعددی بر اقتصاد کلان کشور موثر هستند که خودشان را روی نرخ ارز نشان می‌دهند ولی از این مسیر می‌توانیم مطمئن باشیم مکانیزمی که گفتم باعث کنترل و جلوگیری از افزایش نرخ ارز می‌شود.

تبریزیان در پایان یادآور شد، بهترین روش جهت ارائه کالاهای اساسی با قیمت مناسب و فارغ از منفعت طلبی، تقویت تعاونی های مصرف کارگری و کارمندی بمنظور توزیع مستقیم اقلام مذکور از طریق تعاونی های مصرف است که انشاء ا… با عنایت به دید مثبت دولت سیزدهم به بخش تعاون و پیگیری های مستمر و مطلوب اتاق تعاون ایران شاهد انجام این موضوع مهم و تاثیر گذار خواهیم بود.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/02/01 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا